Τι είναι το μάθημα Mysore ;
Το μάθημα αυτό δίνει την ευκαιρία στον μαθητή να αναπτύξει την “προσωπική του πρακτική” που είναι αναπόσπαστο κομμάτι του συστήματος της Ashtanga Vinyasa. Ο μαθητής δουλεύοντας ανεξάρτητα, εξελίσσει σταδιακά την πρακτική του στον δικό του ρυθμό με τον δάσκαλο να δημιουργεί το κατάλληλο έδαφος για την ασφαλή πρόοδο του, προάγοντας την ανάπτυξη μιας ελεύθερης σχέσης μαθητή και δασκάλου που δεν στηρίζετε σε εξαρτήσεις. Αυτός ήταν ο παραδοσιακός τρόπος με τον οποίο ο Sri K. Pattabhi Jois δίδασκε στην πόλη Mysore της Ινδίας, ο οποίος συνεχίζεται μέχρι και σήμερα από την οικογένεια του, εξού και το όνομα του μαθήματος.
Εάν δεν υπάρχει η καθοδήγηση δάσκαλου πως γνωρίζω τι πρέπει να κάνω στο μάθημα ;
Το σύστημα της Ashtanga Vinyasa βασίζεται στην επανάληψη συγκεκριμένων θέσεων (asanas) που αυτές σχηματίζουν τις διαφορετικές σειρές. Με την συχνή πρακτική ο μαθητής μαθαίνει αυτές τις θέσεις (asanas) και σταδιακά ολοκληρώνει τις διάφορες σειρές, ξεκινώντας από την yoga chikitsa (πρώτη σειρά). Η εξέλιξη έρχεται σταδιακά και απαιτείται υπομονή και επιμονή από τον μαθητή ώστε να δημιουργήσει έναν διαλογισμό αναπνοής με κίνηση, που θα αποτελέσει το έδαφος για παρατήρηση σκέψης και συναισθήματος.
Γιατί κάνω συνεχώς τις ίδιες asanas ;
Η επανάληψη όχι μόνο είναι μητέρα της μαθήσεως αλλά και γαλήνη για τον νου. Τα πάντα σε όλη μας την ζωή έχουν ακριβώς την ίδια επανάληψη. Κάθε μέρα θα τραφούμε, κάθε μέρα ό ήλιος θα ανατείλει και θα δύσει, κάθε εβδομάδα θα επαναληφθούν οι ίδιες μέρες, κάθε χρόνο οι ίδιες εποχές. Ακόμα και αυτό που μας κρατάει στην ζωή, η ίδια η αναπνοή μας, έχει την ίδια επανάληψη, εισπνοή, εκπνοή. Η συνεχής αναζήτηση του διαφορετικού και η μη αφοσίωση σε κάτι συγκεκριμένο, δημιουργεί ολοένα και περισσότερες αναταράξεις στην πνευματική και ψυχική ισορροπία μας. Ο σκοπός της συνεχόμενης επανάληψης των ασκήσεων (asanas) είναι ο ασκούμενος να αποδεσμευτεί σταδιακά από το εξωτερικό περιτύλιγμα της πρακτικής της yoga, και να περάσει στο επίπεδο όπου η αναπνοή έχει αφομοιώσει την κίνηση και ο πραγματικός διαλογισμός ξεκινά.
Το Mysore μάθημα είναι για έμπειρους μαθητές ;
Κάθε άλλο! Από την στιγμή που ο κάθε μαθητής βρίσκεται στον δικό του ρυθμό με την δική του σειρά ασκήσεων το μάθημα είναι ιδανικό για όλους ανεξαρτήτους επιπέδου και ηλικίας. Με την απουσία της ταυτόχρονης καθοδήγησης (led class), δίνεται η δυνατότητα ερωτήσεων από τον μαθητή προς τον δάσκαλο για τυχόν απορίες στην σειρά, στην τεχνική ή σε οποιοδήποτε προσωπικό προβληματισμό. Μπορεί να παρομοιαστεί με ένα ιδιαίτερο μάθημα για κάθε έναν μαθητή ξεχωριστά, που διεξάγεται σε ένα κοινό χώρο.
Δεν μπορώ να ακολουθήσω καθημερινή πρακτική, μήπως δεν ταιριάζω σε αυτό το σύστημα ;
Ο σύγχρονος καταιγιστικός ρυθμός της ζωής δημιουργεί άγχος και τάσης φυγής από κάθετι που μας πιέζει. Δυστυχώς τις περισσότερες φορές οι ανάγκες μας κρατούν δέσμιους σε καταστάσεις όχι και τόσο ευχάριστες, που αναγκαζόμαστε να υπομένουμε. Η πρακτική μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε αυτές τις δοκιμασίες με ψυχραιμία, δημιουργώντας μια γαλήνη και ηρεμία στο νου και στο σώμα. Ακόμα και μία φορά την εβδομάδα μπορεί να βοηθήσει και να κάνει την διαφορά. Ο σκοπός είναι να βάλουμε την γιόγκα στην ζωή μας και όχι την ζωή μας στην γιόγκα. Η προσέγγιση της πρακτικής θα πρέπει να απλοποιεί την ζωή μας και μας συνδέει με την πραγματική μας φύση ώστε να μπορούμε να λειτουργούμε αρμονικά στην καθημερινότητα μας.
Εάν δεν εκτελώ κάποιες θέσεις προχωράω παρακάτω στην σειρά ;
Υπάρχουν κάποιες θέσεις κλειδιά με μια σειρά που εφόσον ο μαθητής της εκτελεί τότε μόνο μπορεί να προχωρήσει παρακάτω. Αυτή είναι μια προσέγγιση που εφαρμόζεται στο Ινστιτούτο Ashtanga του Pattabhi Jois (KPJAYI, Mysore Ινδίας) τις τελευταίες δεκαετίες ώστε να διαχειριστούν με κάποιο τρόπο την αυξημένη προσέλευση του κόσμου. Είναι πραγματικότητα ότι τα πρώτα χρόνια ο Guruji ποτέ δεν θα σταμάταγε κάποιον μαθητή εάν δεν μπορούσε να εκτελέσει μια άσκηση. Στο Yoga Mala Studio το κάθε σώμα αντιμετωπίζεται ξεχωριστά με γνώμονα πρώτα την θεραπεία. Παραλλαγές αντικαθιστούν θέσεις που στην αρχή μοιάζουν αδύνατες ώστε η πρακτική να εξυπηρετήσει το σώμα του μαθητή και όχι το αντίθετο. Η πρόοδος είναι σταδιακή και σταθερή χωρίς να σταματάει σε προκαθορισμένο σημείο για όλους. Αντίθετα σταματά στο σημείο που θα αποτραπούν τραυματισμοί και η λογική της γρήγορης εξέλιξης μέσα σε μια σειρά, αλλά και από σειρά σε σειρά δεν συνάδει με την προσέγγιση μας.
Μπορώ να έχω μαζί μου σημειώσεις από την σειρά που δουλεύω ;
Τα λεγόμενα “cheat sheets” (σκονάκια) είναι συνήθως μια σελίδα στην οποία είναι στριμωγμένη όλη η ακολουθία ασκήσεων της σειράς που δουλεύει ο μαθητής. Αυτό είναι πολύ καλό για μελέτη στον ελεύθερο χρόνο ώστε να βοηθήσει στην απομνημόνευση, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι για να έχουμε το σκονάκι δίπλα στο στρώμα μας και να ρίχνουμε κλεφτές ματιές. Ο δάσκαλος βρίσκεται εκεί για οποιαδήποτε διευκρίνηση και με τον καιρό ο μαθητής μαθαίνει την σειρά τιμώντας πρώτα αυτό το παραδοσιακό σύστημα που ο ίδιος επέλεξε να εξασκηθεί, τον Guruji και γενικά όλη την οικογένεια της Ashtanga.
Πως μαθαίνω μια νέα σειρά ;
Οι μαθητές με πολύ συχνή πρακτική, μετά από κάποιο χρονικό διάστημα αρχίζουν σταδιακά να περνούν στην επόμενη σειρά. Η παραδοσιακή μέθοδος για να μάθει κάποιος μια νέα σειρά είναι να προσθέτει μία με δύο νέες θέσεις στο τέλος της σειράς που ήδη εξασκείται, μέχρις ότου να προσθέσει ολόκληρη την νέα σειρά. Αφού έχει εδραιώσει για κάποιο χρονικό διάστημα την πρακτική και των δύο σειρών μαζί, χωρίζει την μία από την άλλη και εναλλάσσει μέσα στην εβδομάδα τις διαφορετικές σειρές. Εάν και τις περισσότερες φορές αυτό δεν είναι εφικτό λόγο περιορισμένου χρόνου, παρόλα αυτά είναι η καλύτερη και ασφαλέστερη μέθοδος.
Τι είναι το εισαγωγικό mantra της πρακτικής ; Πρέπει να το τραγουδάω ;
Το εισαγωγικό mantra είναι μια επίκληση, μια ευχαριστία προς κάτι ανώτερο από την δική μας οντότητα εκφράζοντας έτσι την ταπεινότητα μας ως ζωντανά πλάσματα. Μια ευχαριστία προς σοφούς και δασκάλους που διατήρησαν ζωντανή αυτή την παράδοση και έφτασε μέχρι σήμερα σε εμάς. Οι δονήσεις του ήχου επιδρούν σε όλο το σώμα και τον νου, δημιουργώντας μια αφύπνιση και σύνδεση όλων των αισθήσεων και λειτουργιών του μαθητή με την πρακτική που θα ακολουθήσει. Η πρακτική της yoga μας δίνει την δυνατότητα ενός σφαιρικού, ανοικτού και αναπόσπαστου τρόπου σκέψης, απελευθερωμένο από δεισιδαιμονίες και ακραίες δογματικές κατευθύνσεις. Σε καμία περίπτωση δεν αναγκάζετε κάποιος να κάνει κάτι που δεν νοιώθει άνετα με αυτό. Το να είσαι αληθινός με τον εαυτό σου και να μην προσποιείσαι είναι περισσότερο yoga από το να τραγουδάς κάτι που δεν κατανοείς ή ασπάζεσαι.